2012 Thy til vands, til lands og i luften

14-08-2012

Lørdag d. 4. August deltog Sessel Elmstrøm, Benjamin Bjerg Pedersern og Lasse Petersen og Rasmus Andersen fra Aarhus Adventure i ”Thy til lands, til vands og i luften”.

Denne beretning er skrevet af Rasmus Andersen

Løbet var for mit vedkommende, det første længere adventurerace jeg har deltaget i. Da starten gik kl 05.00, var det derfor med en god portion spænding i maven, at jeg sammen med resten af holdet fra Team Aarhus Adventure begav mig ud i det smukke morgenvejr for at lede efter de første poster i prologen. Prologen foregik på landevejene omkring Snedsted. Vi fik en fornuftig start, kørte i et ret højt tempo og Benjamin som var navigatør, ramte posterne lige på - så vi var rigtig godt med. Da Benjamin erklærede, at vi nu havde været igennem alle posterne, gik det op for mig at jeg endnu manglede at klippe en post i klippekortet – pis! Manglende kommandoforplantning betød, at jeg slet ikke havde opdaget, at vi var cyklet forbi posten, og vi måtte derfor vende om og finde posten, inden vi kunne cykle videre til næste checkpoint. Heldigvis mistede vi kun ganske kort tid på vores lille stunt, og inden længe var vi ude på et kort O-løb, som afsluttedes med et godt kravlestykke gennem en krybekælder.

Benjamin

Herefter var det tilbage på cyklen. Efter nogle kilometer måtte Lasse melde at han var punkteret. Mens Lasse fik skiftet slange, forsøgte vi andre, at finde et forsvundet checkpoint. Flere og flere hold dukkede op, herunder blandt andet Team Ettrup og Delta, og ingen kunne finde checkpointet. Da cyklen var klar igen, tog vi derfor et valg og fulgte den mest logiske rute, hvor vi heldigvis genfandt den markerede rute.

Ruten førte os ud på et kort stykke singletrack, inden vi kom til næste checkpoint, hvorfra den stod på bike’n run. Ved checkpointet var også Benjamins cykel punkteret, og Lasse som stod for vores cykelreparationer måtte derfor igen i aktion, inden vi kunne fortsætte. Slangen blev skiftet i en fart, og vi kom hurtigt ud på Bike’n Run mod Vesterhavet. Vi fandt en rigtige god rytme i vores skift, og Benjamins orientering var eminent. Der gik derfor ikke længe inden vi nåede til næste checkpoint, hvor den først stod på MTB-stafet. Her skulle vi alle igennem en kort, men ret teknisk MTB-rute. Ruten var meget sandet, og det var derfor nødvendigt at hoppe af cyklen og trække flere gange, men alt i alt var det en super fin rute. Herefter skulle vi samlet løbe 5 km trailløb i klitterne, hvor vi distancerede et par af de andre hold pga. et lidt højere løbetempo, og vi kunne derfor komme tilbage på Bike’n Run foran et par af vores nærmeste konkurrenter.

Lasse

Vi fik hurtigt tilbagelagt den resterende Bike’n Run distance tilbage til de to andre cykler, hvor vi fik skiftet til cykelsko og kom afsted på cyklerne alle fire. Benjamins cykel punkterede straks igen, vi havde ikke fået fjernet stenen, som havde punkteret cyklen i første omgang. Det var en rigtig dum fejl, men der var ikke andet at gøre end at få fjernet stenen og skiftet slange i en fart. Vi havde pludselig haft så mange punkteringer, at vi lige måtte tælle slanger før vi fortsatte.

Efter en kort cykeltur nåede vi ned til Vandet Sø, som var udgangspunkt for et længere stjerneløb. Her var det ret vigtigt for os, at få aktiviteterne i den rigtige rækkefølge, for at være sikre på at vi ikke blev kolde efter en vandaktivitet. Vi valgte først klatring, som egentlig blot bestod af en smule træklatring. Herefter begav vi os ud på gummibådssejlads med padler, hvilket viste sig at være relativt hårdt. Da vi padlede på ret lavt vand, valgte Lasse på et tidspunkt at hoppe i vandet og skubbe gummibåden, men dette udmattede ham hurtigt, og han måtte hoppe tilbage i båden. Da vi kom i land igen skulle vi gennem en kort forhindringsbane inden vi smuttede videre til søvadning, som kort sagt bestod i at finde en række poster langs søbredden og huske en række ord, som Sessel i sikker stil fik fordelt mellem os. Her viste det sig, at flere af posterne var fejlplacerede, hvilket resulterede at længere tids leden efter de sidste par poster.

Lasse og Bejamin

Sidste punkt på stjerneløbet for vores vedkommende var O-løb, og det skulle vise sig, at det var klart den længste løbedistance vi blev udsat for. Både Lasse og jeg selv var ved at være en udmattede, og vi måtte derfor flere gange ned at gå. Til holdets glæde fortsatte Benjamin med at ramme posterne lige på, så på trods af det lave tempo fik vi fundet alle poster på knap 3 timer. Undervejs måtte vi bede om vand hos et lokalt sommerhus, da vi havde undervurderet løbets distance, og derfor var løbet tør for vand halvejs.

Efter O-løbet fortsatte turen mod Klitmøller, hvor vi skulle køre Bike’n Skate, som blot bestod af O-løb hvor to af holdets medlemmer skulle køre på rulleskøjter mens to skulle cykle. Ingen af posterne gav mening i forhold til rulleskøjter, og det endte derfor med, at alle posterne blev hentet af cyklerne.

Herefter gik turen mod Thisted, hvor vi skulle finde et par checkpoints undervejs. Personligt var jeg ved at være rigtig træt, og holdet var rigtig gode til blandt andet at cykle lige bag mig på singletrack stykker, for at holde farten oppe.

Lige inden vi når Thisted kan vi begynde at ane en utrolig mørk sky over byen, og kort efter lyder de første tordenskrald – vi er direkte på vej ind i uvejret. Pludselig åbner himlen sig, og vi cykler i det vildeste regnvejr jeg længe har oplevet. Vejene var pludselig blevet omdannet til floder, på grund af de store vandmængder, og vandet mod min krop var så koldt, at min vejrtrækning begyndte at nærme sig hyperventilation. Da regnen stilner af, bliver vi sendt ud på et City MTB-0, hvor vi opsøger forskellige adresser i Thisted by og nedskriver svar på en række spørgsmål.

Benjamin

Efter City MTB-0 skulle et par kanoer pakkes med to cykler på hver, og vi skulle padle 8 km til Vildsund, syd for Thisted. Vi kom i kanoerne, og kunne se blandt andet Team Ettrup cirka en kilometer foran os. Padlingen blev i starten besværet at skrå sidebølger, men efterhånden som vi kom tættere på Vildsund stilnede vandet af, og til sidst padlede vi på helt fladt vand i godt tempo. Det virkede til at hele holdet havde fået en smule fornyet energi, og cirka en kilometer før landgang overhaler vi Team Ettrup, som vi derfor er skarpt forfulgt af da vi kommer i land. Da vi kommer afsted på cyklerne, bider de sig fast på os, og ligger længe på hjul af os. Vi får indset at de sandsynligvis blot vil udnytte dette, til at trække fra os det sidste stykke i mål. Vi lægger os derfor ned bag dem, hvorefter gruppen går helt i stå. De havde tydeligvis slet ikke mere at skyde med, og vi følges med dem i det lave tempo indtil vi når bygrænsen, hvor begge hold sætter en slutspurt ind i bedste Tour De France stil. Under spurten er alt hvad der hedder trafikregler tilsidesat, og vi gør alt for at skære dem af. I et af de sidste sving inden mål får vi skåret dem af, og vi kan derfor trille i mål som hold nr. 7 efter 15 timer og 47 min.